ORGANISATIE

 

De Vegetarische Restaurantweek is oorspronkelijk geïnitieerd door De Vegetariërsbond en Greendish (vroeger bekend als Variatie in de Keuken). Viermaal succesvol tot leven gebracht, en nu in een vernieuwde versie geadopteerd door de jaarlijks terugkerende Nationale Week Zonder Vlees. Deze campagne is het initiatief van Isabel Boerdam, oprichter van De Hippe Vegetariër. Graag stellen we de organisatie en de partners van De Vegetarische Restaurantweek even voor.

 

WIE ZIJN WIJ?

De Hippe Vegetarier
Isabel Boerdam (1990) is vegetariër sinds haar negende. In 2013 startte ze haar blog dehippevegetarier.nl dat inmiddels door 300.000 unieke bezoekers per maand wordt bezocht. Ook is Isabel auteur van het gelijknamige boek de hippe vegetariër en de Vegabijbel. Isabel heeft nu haar eigen food consultancy & communicatiebureau Green Food Lab van waaruit ze bedrijven adviseert over receptontwikkeling, productontwikkeling, vegetarische trends en de communicatie daar omheen. Van 5-11 maart 2018 lanceerde Isabel de eerste Nationale Week Zonder Vlees in Nederland, die nu ieder jaar zal plaatsvinden. Op naar heel Nederland een dagje minder vlees!

 

De Vegetariërsbond
De Vegetariërsbond wil iedereen laten proeven van de geheimen van de vegetarische keuken. Zij helpen mensen en bedrijven bij hun keuze voor lekker, gezond en bewust vegetarisch eten. Dit doen zij door het geven van tips en informatie en het organiseren van evenementen waarbij geproefd kan worden van smakelijke, vleesloze gerechten.

 

Greendish
Greendish is gespecialiseerd in het begeleiden van food service professionals bij het introduceren en optimaliseren van duurzame menu’s en werkzaamheden. Hierbij focussen zij op het verlagen van de milieu-impact en is er tegelijkertijd aandacht voor het genereren van extra winst. Duurzaam, smaakvol én winstgevend.

 

Lekker. Vegetarisch Magazine
Het magazine Lekker.Vegetarisch is het kwartaalblad over lekker vegetarisch eten. Boordevol recepten, tips, smaaktests, productbesprekingen, kookboekrecensies, restauranttips, evenementen en achtergrondartikelen. Als donateur van de Vegetariërsbond ontvang je elk kwartaal dit prachtige magazine. Een groep vrijwilligers maakt dit mooie blad onder leiding van een enthousiaste redacteur. Een smakelijker blad is er niet.

 

WIE ZIJN ONZE PARTNERS?

Bidfood
Bidfood is de online groothandel voor foodprofessionals en bedient zowel cateraars als kantines en zowel restaurants als zorginstellingen. Bidfood verbindt deze foodprofessionals met internationale en lokale versproducten én met alles wat nodig is om deze producten te bereiden en serveren. Persoonlijke aandacht, eenvoudig bestellen en tot in de keuken bezorgd; service anno nu!

 

 

Bonduelle Food Service
Smaak, kleur en textuur kenmerken een gerecht. Groente vervult hierbij een belangrijke rol. Bonduelle wil chefs ondersteunen om het beste uit groente te halen en groente te gebruiken naar haar volle potentie. Kies voor vers, vries-vers of conserven op het juiste moment. Denk aan de gelegenheid, personele inzet, marge en maak de juiste keuze! Want: Chef’s halen meer uit groente met Bonduelle!

 

 

Chef Thor
Onder het merk Chef Thor worden verschillende bitterballen gemaakt met smaken die je niet snel verwacht, zoals bladspinazie met Hollandse blauwe kaas, cocoscurry met erwtjes of roerei met eekhoorntjesbrood en truffel. Het oer-Hollandse concept van een bitterbal, maar dan net iets anders en ‘lekker zonder vlees’. Dat is toch helemaal van nu!  

 

 

Dutch Cuisine
Dutch Cuisine zet de rijke Nederlandse keuken en eetcultuur nationaal en internationaal op de kaart én geeft een nieuwe, trotse kijk op onze eetcultuur. Zij willen duurzaam, lekker en gezond eten gemakkelijker en aantrekkelijker maken en de verduurzaming van voedselconsumptie versnellen. Waarom? Omdat het goed is voor onze economie en planeet!

 

Horecava
Horecava is de vakbeurs voor horecaprofessionals uit de foodservice industrie. Deze innovatieve en inspirerende vakbeurs ontvangt dit jaar voor de 63e keer ruim 66.000 horecaprofessionals die op zoek zijn naar branche-ontwikkelingen, nieuwe producten en diensten en de laatste trends op het gebied van food.

 

 

Koninklijke Horeca Nederland     
KHN (Koninklijke Horeca Nederland) is dé branchevereniging voor de horeca. Wij vertegenwoordigen 20.000 horecaondernemers met ruim een kwart miljoen medewerkers. Als KHN streven we de beste gastvrijheid na, zodat horecaondernemers een inspirerende omgeving kunnen bieden, waar gasten unieke ervaringen en waardevolle momenten kunnen beleven. Samen met 244 afdelingsbesturen bestaande uit horecaondernemers, maakt KHN zich sterk voor een professionele en vooral toekomstbestendige horeca.

 

Sligro
Sligro is de groothandel voor foodprofessionals die lekker, goed en eerlijk eten belangrijk vinden. Met een landelijk netwerk van 50 vestigingen en 8 bezorgcentra bedienen zij o.a. horeca, cateraars en bedrijfsrestaurants. Zij bieden concrete handvatten door verantwoordelijke voedingskeuzes eenvoudig, toegankelijk en bereikbaar te maken. Altijd met aandacht voor gezondheid, dierenwelzijn, natuurbehoud en eerlijke handel.

 

 

Unilever Food Solutions 
Unilever Food Solutions wil dat chefs zich kunnen focussen op waar ze van houden: het blij maken van hun gasten. Bij opkomende trends, zoals meer vraag naar vegetarisch, helpen wij chefs om daar op in te spelen door middel van inspiratie, tips, en de beste ingrediënten voor iedere keuken. Met merken als De Vegetarische Slager, Hellmann’s en Knorr serveer jij in een handomdraai een heerlijk vegetarisch gerecht uit!

 

Gold&Green
Gold&Green is het bedrijf achter het product Pulled Oats®. Dit product is in Finland ontstaan en heeft nu ook zijn weg gevonden naar de Nederlandse supermarkten. Pulled Oats® is een plantaardige bron van eiwitten en wordt gemaakt van vijf simpele en gezonde ingrediënten:  haver, tuinbonen, erwten, olie en zout. Pulled Oats® is gemakkelijk te verwerken in diverse maaltijden en is een gezonde en veelzijdige vleesvervanger.

 

Smeding
Smeding heeft een duidelijk doel voor ogen: duurzame groei mogelijk maken in de wereld van groenten en fruit. Duurzaamheid en oog voor de klant staan hierbij voorop. Smeding streeft naar een duurzame bedrijfsvoering en zet zich in voor verduurzaming van de gehele sector. Zo worden telers gestimuleerd hun producten zo duurzaam mogelijk te telen. Al sinds 1934 is Smeding een familiebedrijf waar vakkennis en goede relaties voorop staan.

 

SoFine for Chefs
SoFine for Chefs is voor professionals die kiezen voor plantaardig. Chef-koks willen gasten inspireren en verrassen met heerlijk plantaardig eten, maar dat kan lastig zijn met de standaard burgers die verkrijgbaar zijn in de supermarkt. SoFine for Chefs biedt een chefwaardig en exclusief assortiment dat elke menukaart een upgrade geeft. Plantaardige burgers, snackballetjes en bites zijn onderdeel van het SoFine for Chefs aanbod.

 

Henri
Familiebedrijf Henri is al sinds 1979 de helpende hand in de professionele keuken. Met het uitgebreide assortiment aan kant-en-klare soepen, sauzen en maaltijdcomponenten neemt Henri chef-koks het werk uit handen. De creativiteit is verder aan de chef-kok. Henri gebruikt het liefst lokale en duurzame ingrediënten, zonder onnodige toevoegingen en bereidt alle producten met liefde en vakmanschap.

 

FoodUp! Brabant
FoodUp! Brabant bestaat uit mensen die mee willen bouwen aan een nieuw voedselsysteem waarbij gezond, eerlijk en lekker voedsel centraal staat. Hierbij wordt gestreefd naar voedsel dat goed is voor mens, dier en omgeving. Vanuit deze gedachte organiseert FoodUp! Brabant bijeenkomsten, start bewustwordingsprojecten, verbindt het onderwijs met ‘voedselvragen’ en helpt ondernemers die een nieuwe stap willen maken.

 

 

Purple Pride
Wist je dat de aubergine de perfecte vleesvervanger is? Purple Pride is de grootste telersvereniging in Noordwest-Europa en zet zich iedere dag in voor de lekkerste en duurzaamste Nederlandse aubergines. Purple Pride heeft een breed assortiment aan bijzondere aubergines, hiermee wil zij laten zien dat de aubergine veelzijdig is en bovenal heel lekker is!